DOCENTEN, BANDS, LESGEVEN EN WORKSHOPS
OPLEIDING
1980 drumles Louis Blonk, muziekschool Den Haag
1986 drumles Hans Cleuver
1992 vooropleiding Rotterdams Conservatorium, Fred Krens, Hans van Oosterhout
1993 Conservatorium van Amsterdam, Lucas van Merwijk, Jan Hein van Huizen
1999 afstuderen Conservatorium van Amsterdam
Workshops en losse lessen:
Jim Chapin, Cesar Zuiderwijk, Frank auf den Brinke, John Engels, Kim Weemhoff.
BANDS
1982 Suspenders
1985 Tomcat trio
1987 Tears of Aphrodite
1988 Contact Obsession
1989 Marshmellows
1994 Julia P. Hersheimer
1994 Gruppo Sportivo
1997 Dick Boter en de harde puntjes
1998 Rebecca Atanga
1998 Trio Katz
1998-2008 the non melting ice cream band
1999 Huckstar
2000 Women at Work
2000 Cassidy
2003 Bukowski
2004 Brassed Off
2005 Gloricz Jim
2005 Board of Directors
2005 Pondertone
2006 Solex gastdrummer
2007 Looking for Clues / De Directie
2008 ActionPark
2009 Earlscourt / DJ Dano
2010 Knupperpouf – soloproject
LESGEVEN
1987 Drumdocente drumschool Cleuver
2000 Drumdocente MEC Amsterdam
2001 Drumdocente Muziekpakhuis Amsterdam
2004 Workshops Bedrijven (Amro bank ea)
2005-heden Drumdocente Muziekschool Globe Hilversum
2007-heden Drumdocente Drumschool Molenpad
2009 Workshops Nederlandse Pop Academie Utrecht
Uitgebreide BIO
SIXTIES Ik ben geboren in Den Haag in 1969, dus nog net een “sixtieskind”.
Mijn eerste herinneringen zijn dat ik altijd aan het tekenen was, ik wilde later dan ook “kunstenares” worden.
De liefde voor de muziek was er ook altijd al, en rond mijn 9de jaar maakte ik een belangrijke beslissing: ik wilde muzikante worden.
SEVENTIES Vanaf dat moment heb ik geen potlood meer aangeraakt.
Ik ging nadenken over de instrumentkeuze: piano leek me wel wat, maar we hadden thuis geen piano.
Uit een soort dwarsheid en non-conformisme kwam ik uit bij de drums. In tegenstelling tot nu, was het in die tijd nog zeer ongebruikelijk voor een meisje om drums te spelen. Na lang zeuren bij mijn ouders mocht ik op de muziekschool en kreeg les van Louis Blonk. Louis adviseerde mij al snel om later naar het conservatorium te gaan. Op mijn 13de (de rest van de band was eind twintig) kreeg ik mijn eerste echte bandje, Suspenders. Mijn grote held in die tijd (en nog steeds) was Stewart Copeland van the Police.
EIGHTIES Toen ik 16 was ging ik spelen met het trio van de lokale beroemdheid Kees Kingsize, het Tomcat Trio. We speelden rauwe blues en bijna elk weekend was er wel een optreden, zodat ik flink bijverdiende tijdens de middelbare schooltijd. Tegelijkertijd switchte ik van drumdocent en ging naar drumschool Cleuver, waar ik les kreeg van Hans Cleuver. Hans was streng en inspirerend: ik moest minimaal 3 uur per dag oefenen van hem.
1987 Snel ging ik zelf ook lesgeven op drumschool Cleuver.
Iets later begon ik met bekenden de new wave formatie Tears of Aphrodite. We traden op in Den Haag en omgeving. Dit hield op toen ik op mijn 19de naar Amsterdam verhuisde, mijn stad, waar ik me van meet af aan veel meer thuis voelde dan in Den Haag.
Ik leerde Roald van Oosten (later: Caesar) kennen via een briefje bij Get Records en we begonnen een (naamloos) bandje, dat overigens geen lang leven beschoren had. Tegelijkertijd trad ik toe tot de internationale formatie Contact Obsession, met een brit, een australier en drie nederlanders in de gelederen. We traden regelmatig op in London, wat ons nog recensies in de NME en Melody Maker opleverde. JC de zanger van Contact Obsession woont inmiddels sinds jaar en dag in New York, waar hij de band JC & Anphibius heeft. Wij zijn nog steeds bevriend.
NINETIES In die tijd leerde ik Marloes alias Julia P. Hersheimer kennen en ik hielp haar met het maken van haar eerste demo’s (ik had namelijk een 4-sporen cassetterecorder!).
Na het uiteen vallen van Contact Obsession begon ik met zangeres/gitariste Ruth met het schrijven van liedjes. We zochten naar geschikte mensen voor een nieuwe band en kwamen via Roald bij Martine die eigenlijk gitaar speelde, maar tot de bas overging, omdat we nu eenmaal bas nodig hadden. Ruth’s zus Yvonne kwam erbij op keyboards en Marshmellows was geboren. Marhmellows was een zeer ambitieus bandje en we speelden (voornamelijk als voorprogramma) in het gehele nederlandse clubcircuit.
1992 In 1992 namen we bij Frans Hagenaars onze eigen beheer mini-cd “Red plastic fish on wheels with ONE EYE”. De muziek was sterk beïnvloed door de golf engelse bands van begin jaren ’90, zoals Lush, Ride, my bloody valentine e.d. Wederom togen we dus regelmatig naar London om daar te spelen, wat ons het stukje “engelandvaarders” in OOR opleverde. Een van de leukste optredens was in het voorprogramma van the Sundays in een uitverkocht Tivoli, waar onze enkele meegebrachte cd-doos voor verkoop tot onze verbazing niet genoeg bleek! Samen met Pieter van Adrichem (hedentendage DJ Monza en Conamus medewerker) organiseerde ik een gezamelijke tournee door nederland voor zijn band the Sandcastles en Marshmellows + DJ onder de noemer. Manchester dance night, voornamelijk om zo veel mogelijk te spelen (en concepten werken nu eenmaal). Marshmellows deed ook tv optredens voor Teleac (playback) en AT5 (live). Onze versie van Starman (Bowie) werd op (vpro) radio 3 gedraaid.
Er werd een tweede demo opgenomen bij Frans Hagenaars. Tegelijkertijd bracht ik Julia P. in contact met Frans Hagenaars, waar ze een demo opnam met mij op drums. Dat leverde haar de platendeal met Brinkman Records op. Nathalie (de toenmalige Marshmellows bassiste), ik en Julia P. deden in 1993 een hilarisch optreden bij Margreet Dolman in de tv-show van Paul Haenen, waar Margreet met de vingercamera bijna tussen mijn hi-hat bekkens kwam! Ik deed in die tijd af en toe losse optredentjes met Hans van den Burg (Gruppo Sportivo) die ik nog uit Den Haag kende. Hij vroeg me voor een tournee met Gruppo Sportivo, maar ik moest nee zeggen vanwege mijn loyaliteit jegens Marsmellows. Een paar jaar later het ik toch nog een aantal optredens met ze gedaan, toen de toenmalige drummer ziek was. Erg leuk!
1993 In 1993 begon ik (eindelijk) mijn opleiding aan het Conservatorium van Rotterdam. De keuze voor Rotterdam was omdat Rotterdam zich het breedst profileerde. Er waren toen alleen jazzopleidingen, wat voor mij als popdrummer pur sang lastig was. Ik kwam in de vooropleiding bij de zeer spartaanse maar inspirerende Fred Krens. We hadden met z’n vieren les, ik en drie jongens en twee werden er in de loop van het jaar (in de les!) van de opleiding gegooid. Ik oefende elke dag trouw in de oefenruimte van Marshmellows in het kraakpand de Wielingen. We hadden erg veel mazzel met die (gratis) oefenruimte. Ik ging 2 of 3 keer per week naar Rotterdam. Hoewel ik het erg naar m’n zin had op het Rotterdams conservatorium ben ik na een jaar toch overgestapt naar het (totaal op jazz gerichte) conservatorium van Amsterdam. Ik kwam daar terecht in een kleine, maar heel gezellige slagwerkafdeling. Het was gelukkig totaal geen machosfeertje. Ik kreeg daar les van Lucas van Merwijk en Jan Hein van Huizen. Het conservatorium was erg zwaar, want behalve drums en alle theorievakken moesten we ook bijvak piano,pauken, klassiek trommelen en vibrafoon doen. pfffff………..
Ondertussen was ik om persoonlijke redenen gestopt met Marshmellows. Ongeveer tegelijkertijd stopte Jeroen Kleijn met drummen bij Julia P, om bij Daryll-Ann te gaan spelen.
1995 Ik werd zijn opvolger bij Julia P. Hersheimer en al vrij snel gingen we op tournee met Bettie Serveert, wat ons steevast uitverkochte zalen opleverde. Ook deden we voorprogramma’s voor o.a. Deus, Oasis en Suede. We namen nog twee albums op voor Brinkman Records: Something bigger en Bob and Edward. Voor de strijkers op bob and edward regelde ik op de klassieke afdeling twee violistes en een celliste die de partijen wel voor een flesje wijn wilden inspelen, heel fijn! Overigens was die cd opgedragen aan de schrijver David Leavitt (omdat een paar liedjes door een van zijn boeken geïnspireerd waren). David Leavitt was daar zo van onder de indruk, dat hij ons uitnodigde met hem in Rome uit eten te gaan. Helaas hadden we geen concerten in Italie!
Nog enkele memorabele momenten met Julia P: de twee meter sessie voor tv met Jan Douwe Kroeske. Spelen op het Lowlands festival. Optreden op het museumplein voor het UIT festival, waar een of andere weirdo zich op het podium naast Marloes opstelde en de security 3 nummers lang uit de neus zat te eten. In London spelen samen met Bettie Serveert en Daryll-Ann: zij hadden een luxehotel en wij sliepen bij vrienden op de grond, maar het was erg gezellig! Na het uitkomen van de derde cd besluit de band zichzelf op te heffen. Ik was inmiddels een jazztrio, Trio Katz begonnen met pianist Patrick van Herrikhuizen (thans van Dik Hout). We speelden wekelijks in een restaurant, een goede leerschool voor zacht spelen, brushes, samenspel. Aan de andere kant van het spectrum: ik werd gevraag voor de lol-coverband Dick Boter en de harde puntjes. Naast het serieuze musiceren op het conservatorium, was dat een soort uitje voor me.
1997 Ook werd ik benaderd door de engelse singer/songwriter Simon Pritchard. We begonnen de band Huckstar.
Mijn medestudente/zangeres Senay Gaul leerde de Tilburgse pianist/componist Tjerk van den Ham kennen en we begonnen de drie-mans(vrouws) impro-pop formatie Huh?. Tjerk bedacht zeer interessante concepten naar aanleiding waarvan we improviseerden.
1997 Een andere medestudent/trompettist Mark Smit vroeg me voor zijn band The Non Melting Icecream Band: 5 blazers en drums.The Non Melting Icecream Band speelt weinig in nederland, maar is al 5 keer op tournee geweest in Italie,1 keer oostenrijk en 1 keer Roemenie.
1999 Inmiddels was het ook zover: afstuderen! Ik had nog ruim een jaar extra studietijd genomen, want ik kreeg toch geen stufi meer.
Mijn eindexamenconcert was in het Bimhuis met Trio Katz, huh? en Huckstar. Het was een supergeslaagde avond.
2000 Ik werd gevraagd voor de commerciële band Women at Work van Laura Vlasblom, een show met 5 zangeressen, 4 danseressen en band. We deden hele grote bedrijfsfeesten, zoals 2 weken in Spanje, 3 dagen achtereen in de Heineken Music Hall. Leuk, leerzaam, luxe.
Rond die tijd werd ik benaderd door de ghanese zangeres Rebecca Atanga, om haar band te versterken op drums. Ik had totaal geen ervaring met afrikaanse muziek, dus de eerste tijd was het HEEL goed kijken en luisteren, alles opnemen, terug luisteren, notities maken. Vooral de polyritmiek is voor een westerling erg lastig in het begin. Toen er vanuit de band werd geopperd dat ik “an african heart” had, was ik dan ook erg vereerd. Ik heb vervolgens enkele jaren bij Rebecca gespeeld o.a in Nighttown, Vredenburg, de Meervaart en vele schoolconcerten.
ZEROS Uit de band Huckstar was inmiddels Cassidy voortgekomen. We namen een demo op en begonnen met optredens o.a. met Coparck en Bauer in de melkweg. Fret magazine plaatste een van de nummers op een Fret-cd. Cassidy won de voorronde van de Amsterdamse popprijs, maar niet de prijs zelf. Na het uitbrengen van de e.p. The 5 spot en zeer vele lovende recensies viel de band uiteen met wederom Simon en ik als overblijvers.
2001 We richtten de band Bukowski op. We werden gevraagd voor de dutch delight-tour van Stacey Records en hebben hiervoor vele optredens gedaan, Paradiso, Tivoli, 013 etc. De eerste demo, met z’n tweeen + gastmuzikanten opgenomen werd opgemerkt door de A&R man van Sony. We gingen rond de tafel voor een contract en alles leek in kannen en kruiken, maar de A&R man werd ontslagen. Weg contract………. Enige tijd hierna zag Simon het niet meer zitten en ontbond de band.
2005 Ik ging spelen bij het Amsterdamse Board of Directors en de Utrechtse bands Gloricz Jim (later Action Park) en Pondertone. Ook werd ik gastdrummer bij Solex.
2010 In 2010 startte ik KNUPPERPOUF: voor het eerst mijn geheel eigen project.